Viime sunnuntaina päästiin taas agitreeneihin vähän myöhässä. Tira oli kerännyt mukavasti virtaa mun ollessa päivällä töissä eli oltiin molemmat täynnä intoa :) Halliin päästyä ei ehditty katsoa kuin yhden koirakon suoritus kun oli jo meidän vuoro harjoitella irtoamista.

Rata 1


Ideana oli siis lähettää koira putkeen ja ohjata kädellä putken taakse, missä odotti apuohjaaja namilautasen kanssa. Meidän ensimmäiset yritykset olivat aika mielenkiintoisia, koska Tirahan on tottunut liikkumaan minussa kiinni ja seuraamaan sitä namikättä, ei juoksemaan sinne minne se osoittaa. Ensimmäisillä kerroilla Tira juoksi putken nätisti ja kun mä yritin sohia sitä sinne putken taakse niin Tira ehti juosta putkea edestakaisin pari kertaa ja kaiken kruununa tuli tuolta lähetyspäästä ulos, pomppi mun viereen ja loikkasi koko putken yli ilmeellä "ai näinkö sä halusit?!" No, kun lapsen virtapiikki oli ohi niin saatiin myös niitä onnistumisia ;) Parin kerran jälkeen apuohjaaja oli siirtynyt jo kakkoshypyn kohdalle, jonka jälkeen otettiin loppurata mukaan.
     Pidettiin välillä taukoa ja muiden harjoitellessa otin Tiran kanssa hallin sivussa keppejä. Tipu oli ihan mahtava! Ei tarvinnut enää apuja silloin, kun mä olin sen oikealla puolella vaan pujotteli tosi nätisti ja normaaliin tahtiinsa verrattuna nopeasti. Kokeiltiin samalla myös vasemmalla puolella ja siinä autoin vielä ihan reilusti, mutta oikeaan suuntaan ollaan menossa :)
     Kakkoskierroksella otettiin ensin koko radanpätkää ja lopuksi vain ekaa putkea ja hyppyä. Tira meni aika nätisti kunnes kolmosputken sivuun aidan taakse tuli joku mies katsomaan treenejä ja Tira jäi joka kerta katsomaan sitä (odotti tietysti millon halliin tulee tuttuja). Kun musta putki tökki noin ärsyttävästi niin unohdettiin loppurata ja keskityttiin tohon irtoamiseen. Aika hienosti Tipu osasi, siis silloin kun mä osasin. Kyllähän se jäi vielä katsomaan mun kättä, mutta meni paljon paremmin mitä odotin!

Rata 2


Kakkosrataan mennessä Tira oli jo aika väsynyt, koska oltiin otettu niin monta toistoa edellisen radan toisella kierroksella. Hienosti jaksoi kuitenkin tsempata radan läpi kaksi kertaa! Tämä oli taas tällainen paineita tuova rata, koska kaikki onnistuivat todella hyvin ennen meitä ja jostain syystä meidän odotetaan osaavan jotain :D
     Kutsuin Tiran suunnilleen kakkoshypyn kohdalta ja otin sen aika tiukasti haltuun heti kolmoshypyn jälkeen ja saatoin aika lähelle putken suuta. Meni kummallakin kerralla aika hyvin, kun sain blokattua ton putken väärän pään. Suora putki ja sen jälkeiset hypyt menivät myös nätisti, mutta yllätys yllätys kasiputkeen meno oli vähän hidas, kun Tira jäi varmistelemaan. Taas mun pilkunviilauksia, koska ei se nyt niiiin pahasti hidastanut :D Kepit olivat ihan ok, radalla Tira yrittää vielä oikoa niin autoin parissa kohdassa. Keppien jälkeen tein valssin ja kaksi viimeistä hyppyä meni ihan normaaliin tapaan. Jeij, Tipu! :)

Nyt treeneissä näkyi selvästi ero normaali-Tiran ja valeraskaus-Tiran välillä ja mun onneksi ollaan menossa taas normaaliin päin. Tira on muutenkin ollut tosi pirteä ja osasyy on varmaan ollut oudot päivärytmit. Oltiin tämä viikko kahdestaan kotona ja mulla oli useampi iltavuoro niin, että olin kotona vasta puolenyön aikaan. Lähdettiin aina sen jälkeen lenkille ja oli ihana katsoa kun koirakin loikki ihan innoissaan ja juoksenteli omaan tahtiinsa. Tira tarvitsee yleensä jonkin kirittäjän eli se ei juokse vain siksi, että juokseminen on ihanaa. Nytkin suurimpien energianpurkausten jälkeen Tira rauhoittui ravaamaan joko mun takana (oli hyvä kuunnella sitä tassujen rapinaa, kun ei nähnyt koko koiraa) tai sitten parin metrin päässä edellä.

Oltiin viime viikolla myös tokotreeneissä ja mun keskittyminen oli ihan surkeaa. Otettiin vähän seuraamista, pieniä käännöksiä, kontaktia, pari kakejen istumaannousua ja merkkiä pienellä tötsällä. Muuten ihan ok, mutta toi merkki häiritsi taas ja pahasti. Isommalla tötteröllä ei ole ongelmaa, mutta Tiran mielestä toi pieni on ihan yhdentekevä ja talloo ihan surutta sen päälle sen sijaan, että vaivautuisi kiertämään. Palattiin ihan alkeisiin ja sinne päin se meni, ehkä kokeillaan seuraavaksi pelkästään kiertämisharjoituksia tolla pienellä? Jos joskus päästään voittajaan tai EVL:ään (!! :D) niin pitää rukoilla, että kokeissa käytetään isompia tötteröitä!