Tänä aamuna päästiin vihdoinkin kuvaamaan kunnolla ihanaan auringonpaisteeseen ja kuvia kertyi n. 40 minuutilta 217.
Iltapäivällä jatkettiin harjoittelua ja otettiin paikallaoloa, sivulletuloa, seuraamista, asennonvaihtoja ja kapulaa.

Paikallaoloa siis pitkästä aikaa, aloitettiin kevyesti 10 sekunnista. Välimatka oli koko ajan kuusi isoa askelta eli 5-6 metriä (kai).. Tira pysyi hienosti täysin paikoillaan ja katsoi koko ajan muhun päin. Pidennettiin aikaa 25 sekuntiin, 40 sekuntiin ja minuuttiin. Kokoajan pysyi hienosti paikoillaan ja tuijotti suoraan muhun. Kerran taisi siirtyä vähän lonkalle (minuutin paikallaolossa), sillä istumaannousu oli liian vino.
Eli tehtiin neljä eri pituista liikettä ja jokaisessa oli erilainen vapautus. Ensimmäisen kerran mä kävelin Tiran viereen ja vähän ajan päästä käskin istumaan (perusasento) ja palkkasin kädestä. Toisella kerralla taisin vapauttaa suoraan maasta, kolmannella kerralla olin jättänyt Tiran eteen nameja ja vapautin koiran n. 6 metrin päästä. Neljännellä kerralla olin myös jättänyt namit Tiran eteen, siirryin Tiran vasemmalle puolelle ja käskin istumaan ja kun tuli hyvä kontakti niin vapautin nameille.
Tira pysyi siis todella hienosti ja kauniisti paikoillaan, nyt pitää vähitellen siirtää liike häiriöön ja vaikka kotioloissa pidentää aikaa ja matkaa.

Sivulletuloa uudella (tai ei enää niin uudella) tekniikalla. Tätäkään ei olla selvästikään harjoiteltu tarpeeksi: pitäisi joka päivä muutama toisto, kun me tehdään pari kertaa viikossa muutama hassu toisto.. Ja se kyllä näkyy Tiran tekemisissä.
Nyt kuitenkin treenattiin niin, että Tira jäi istumaan ja mä kävelin muutaman metrin pois päin (käännyin naama Tiraan päin) ja kutsuin sivulle. Tira vaatii vielä käsiohjauksen, mutta ei enää tarjoa takaa kiertämistä. Ehkä se rupeaa sujumaan kunnolla joskus muutaman kuukauden päästä.

Seuraamisessa Tira on liian innokas. En olisi ikinä uskonut että sanon näin. Koira edistää koko ajan, huolimatta takaa palkkauksesta ja varastaa perusasennosta, kun mä vielä seison paikoillani (silloin Tira on edennyt jo parikymmentä cm ja katsoo miksen mä seuraa sitä..). Meni ihan hyvin, niin hyvin kuin voi tässä vaiheessa mennä. Palkkasin paljon ja usein, Tira piti koko ajan kontaktia ja käveltiin jopa suunnilleen suoraan. Ehkä mun pitäisi kävellä reippaammin?

Tässä välissä tuli pieni palloiluhetki, joka venyi ja venyi kun mun heitto meni liian pitkälle ja pallo putosi kaiteen yli alakertaan, josta mun piti etsiä se.. Tira luovutti pallon mulle yllättävän hyvin, yleensä rupeaa murisemaan jos tulen nappaamaan sen pois. Kuten myös kahdella viimeisellä kerralla. Mulkoili ja mässytti palloa suussa eikä meinannut antaa takaisin. Pieni tappelu ja pallo oli mulla. Ihmettelinkin jo alussa kun luovutti niin hyvin..

Asennonvaihdoissa apuna se puukalikka, jonka avulla näin liikkuuko Tira. Ja olisin nähnyt ilman sitäkin, tästäkin liikkeestä huomasi kuinka vähän ollaan harjoiteltu viime aikoina. Maahan-istu vaihto oli ihan kamala.. Tira hyppäsi istumaan ja liikkui ihan liikaa, tarvitsi alussa koko ajan käsiohjauksen kunnes muisti taas. Istu-maahan meni ihan hyvin, paitsi länttäsi itsensä kerran lonkalle!! Mä en tykkää siitä kun sitten istumaanmeno menee Tiralla vinoon.. Eli paljon lisää harjoitusta (onneksi kaket tulee vasta avoimessa luokassa..)

Mun uusi lemppari eli kapula. Ihanaa kun joku onnistuu aina välillä hienosti :)
Ekalla kerralla mä pidin kapulaa ehkä kahden cm päässä maasta, josta Tira nosti sen. Toisella kerralla kapula oli kokonaan maassa enkä mä koskenut siihen mitenkään ja Tira nosti sen. Aina irti-käskyllä luovutti. Suoraan maasta nostoja muutama, joihin tuli taas se pieni ongelma.. Tira nostaa kapulan tosi huolimattomasti, vaikka kapula painaakin 650 grammaa (ja mä mietin joskus ostanko 400 grammaa painavan..). Eli varmuutta otteeseen! Nyt korjasin aina siirtämällä kapulaa Tiran suussa ja superpalkka luovuttamisesta.
Sitten kokeiltiin taas liikkumista kapula suussa. Laitoin Tiran seisomaan, tökkäsin kapulaa että ottaa sen suuhun, kävelin vähän kauemmas ja kutsuin luokse. Hienosti tuli, istui ja luovutti kapulan. Opetan Tiran kyllä siirtymään suoraan sivulle kapula suussa, mutta kun tuo sivulle tulo on mitä on niin nyt tullaan vähän aikaa eteen. Suoraan istumasta Tira ei meinannut tulla mitenkään, selvästi alkoi vähän kyllästyttämään, kun oltiin tehty näin paljon (melkein) kerralla. Otettiin vielä yksi onnistunut kapulakävely seisomisesta, palkkaus ja vapautus :)

Mä opin nyt sen, että p i t ä ä   t r e e n a t a   p a l j o n   s ä ä n n ö l l i s e m m i n !