Nyt on jo joulukuun 8. päivä, itse aattoa ja lomaa odotetaan jo innolla!

Meille on tapahtunut vähän kaikenlaista tässä merkintöjen välissä. Jyväskylän näyttelyreissusta on pieni teksinpätkä edellisessä kirjoituksessa.
Tuolta Jyväskylästä (22.-23.11) Tira sai valitettavasti lievän kennelyskätartunnan :( Vaikka Tira onkin rokotettu, niin raasu aivasteli kovasti muutaman päivän. Nyt se on mennyt suunnilleen kokonaan ohi, vaikka pidetäänkin vielä vähän turvaväliä muihin koiriin. Kennelyskän takia meiltä jäi väliin alajaoston pikkujoulutkin, vaikka periaatteessa olisinhan mä voinut mennä yksinkin (ei kuitenkaan otettu mitään riskiä) :(

Viime vuonna Tiralla ei ollut mitään joulukalenteria, koska mä unohdin ostaa.. Tänä vuonna mikään kaupan persoonaton kalenteri ei innostanut (on meillä ihmisilläkin omatekemä niin koirallakin pitää!) joten tein sellaisen itse. Siinä ei ole mitään upeaa taustaa ja luukkuja, koska eihän Tiran jättitassut sellaisia osaa avata. Sen sijaan tein kymmenen "namipakkausta" ja 13 lappua. Namipakkauksissa on Tiran herkkuja (ovat vähän erilaisia, esim: pari keksiä, muutama pieni lihanami, kuivattua kanaa) tungettuna vessapaperirullaan sekä lahjapaperiin. Namipäivänä Tira saa sitten askarrella sen auki silloin kun joutuu olla yksin :) Lapuissa on erilaisia asioita joista Tira tykkää eniten. Tähän mennessä lapuista on tullut esimerkiksi: ruuan mukana maksalaatikkoa, vähintään 15 minuutin tokotreenit, ruoka kongista, erityisen paljon haleja ja rapsutuksia.. Eli kaikkea mitä Tira rrrakastaa laidasta laitaan! Jouluaattona on sitten joku vähän erikoisempi ;) Jotenkin tuntuu että Tira arvostaa enemmän tällaista kuin kaupan suklaanappeja tai vastaavia.

Mulle tuli pienen pieni tokoinnostus tuon "pakollisen" treenin (=joulukalenterin) takia. Eli eilen Tira sai lapun, jonka mukaan piti ottaa pieni treeni missä keskityttiin tokoon. Me otettiin sivulletuloa uudella käskysanalla, maahanmenoa, paikallaolo ja vähän kakeja.

Sivulletulo ärsyttää mua nyt hirveästi. Ei Tira sitä käskysanaa voi tunnistaa koska mä olen ollut liian laiska, mutta silti se tulee oikein. Ja tässä haittaa se, että se tulee samalla tavalla mitä edellisessäkin käskyssä. Ja kun ohjaa koiraa kädellä, siitä tulee taas keitettyä makaronia ja Tira kiemurtelee ihan oudosti. Eli menee hermot tähän ja pitäisi harjoitella joka päivä!!

Maahanmeno oli nopea. Otettiin naksun kanssa ja mun sormet naksutteli välillä vähän omaansa. Mutta Tira osasi hyvin mun sähellyksestä huolimatta! :)

Paikallaolo oli liian vaikea Tiralle, vaikka otettiin se sisällä 6 metrin matkalla. Aikakin oli vain 30 sekuntia, mutta koira häiriintyi pahasti muista ihmisistä. Eli muut ravasivat portaissa, alhaalla ovi aukesi aina välillä (tarkoittaa sitä että joku tuli kotiin rapsuttamaan :) ), jääkaappi aukesi.. Tosi vaikeaa tuolle possulle, mutta pysyi silti aika hyvin.

Kaket oli ihan kivat, maahan-istu vaihtoja eikä liikkunut. Tekee tosin välillä istumaannousussa ihmeellisiä örinöitä. Kieltäminen on vaikeaa kun alkaa naurattaa :))

Tänäänkin otettiin jotain pientä kun innostuin eilen. Ja taas kaikki treenit sisällä.

Paikallaolo oli täydellinen! Muistin kerrankin ottaa aikaa (tosin ipodin sekuntikellolla mutta auttoi!), matkaa 6 metriä ja lyhyin palkkaamaton aika 1min. Eli kaksi pätkää, molemmat kesti 1 min eikä mitään ongelmia! Ehkä mäkin olin paljon rennompi kun en joutunut laskemaan mielessä? Otettiin vielä 30 sekuntia niin, että mä olin kulman takana näkösuojassa. Eli ihan kevyttä totuttelua siihenkin, aloitetaan kevyesti kotona ennenkuin joskus mahdollisesti päästään ulos asti. Mutta kaikki meni tosi hyvin, yllätyin itse vähän :)

Sivulletulo. Mur niin kuin Tira sanoi muille koirille. Neiti tulee liian eteen ja käsiohjauksesta ohjautuu itse liian kauas sivulle! Taitaa olla ohjaajassa vika, pitäisi vain miettiä miten onnistutaan.. Seinän vieressä menee jotenkuten, ainakin jos näkee peilistä. Sekin niin turhauttavaa kun tuo osaa ellei siitä tulisi niin vetelä.Kai se pitää vaan jatkaa.

Lyhyesti kaket. Maahan-istu vaihdot, pysyi paikallaan mutta taas sitä örinää istumaannousussa. Ehkä mun pitäisi taas ryhdistäytyä eikä naureskella!!!

Loppuun tehtiin pieni vapautusharjoitus. Mä laitoin jonoon nameja ja Tira odotti jonon toisessa päässä. Namien välit vaihtelivat vähän, osa oli lyhyempiä ja osa pidempiä. Pyysin Tiraa esimerkiksi istumaan, menemään maahan, antamaan tassua, seisomaan namien välissä ja kun temppu oli tehty niin sai ottaa namin. Kun Tira oli syönyt yhden namin, tuli toinen käsky. Kerran hotkaisi kaksi kerralla kun oli niin lähekkäin, mutta muuten kuunteli hyvin :))

Nyt pitää miettiä omaa ohjausta treeneissä, ettei koirakin mene ihan sekaisin. Tira osaa paljon paremmin kuin mä. Ehkä me piristytään taas ja mä rupean kirjoittamaan blogia vähän useammin.