Ja meni vähän pieleen. Ainakin mun mielestä.

Oltiin 18.9. yhdistyksen/alajaoston järjestämässä tokokokeessa Tuomarinkartanossa, tuomarina meidän ekasta kokeesta tuttu Timo Pussinen.

Luoksepäästävyys 10
- Nätti. Koira katsoi mua ja kuolasi.

Paikalla makaaminen 0
- Kokeen ainoa ongelma. Meidän rivissä oli neljä koiraa, joista ensimmäinen laukkasi ohjaajansa perään just kun oltiin kääntymässä katsomaan koiria. Toinen koira (Tiran vierestä) lähti, kun ensimmäinen oli päässyt perille ja Tira sinkosi pystyyn siinä vaiheessa, kun se toka oli puolessa välissä. Tira ehti loikkia suunnilleen sen kymmenen metriä kunnes pysähtyi katsomaan mua. Mä olin kävellyt ihan oma-alotteisesti pari metriä eteenpäin sen takia, että Tira huomaisi mut eikä syöksyisi muiden luo. Vinkkasin sen siitä mun luokse ja odoteltiin muiden kanssa se loppuaika siellä kehän laidalla. Yksi koira oli pysynyt kaiken tän jälkeen... (Alokkaassa oli yhteensä seitsemän koiraa, joista viisi nollasi paikallamakuun. Auts!)
    Myöhemmin siinä kehän laidalla treenikaverit sanoivat, että Tira oli lähtenyt vasta kun sen toisen koiran ohjaaja oli huutanut omaa koiraansa. Mä olin kehässä niin pihalla etten tajunnut asiasta mitään, mutta kai se niin oli kun se ohjaaja tuli vielä pyytämään anteeksi sitä huutoa. Ei siinä mitään, Tiran olisi pitänyt pysyä vaikka treenirepun lihapullat olisivat karjuneet sen nimeä. Eniten ärsyttää siis koiran toiminta, mutta tietääpähän nyt taas millaisia tilanteita pitää treenata..

Seuraaminen kytkettynä 7
- Hyi minkä näköistä! :D Ensimmäinen perusasento jäi tekemättä, koska mä unohdin kaavion. Siinä tuli heti parin askeleen jälkeen pysähdys ja mä lähdin marssimaan hirveetä vauhtia. Siinä vaiheessa kun mä pysähdyin niin Tira ehti stopata vasta puoliksi mun eteen :D Kuono kävi myös pari kertaa maassa ja taisi haahuilla vähän jossain käännöksessä, mutta sitä mä odotinkin nurtsikokeelta.

Seuraaminen taluttimetta 8,5
-
Vähän parempi. Tuomari kommentoi jotain, että nyt alkoi näyttää jo hyvältä :D

Maahanmeno seuraamisen yhteydessä 8
- Hidas?

Luoksetulo 10
-
Wohoo! Sieltä se berni laukkasi korvat ja huulet liehuen.

Seisominen seuraamisen yhteydessä 8
-
Hidas?

Estehyppy 9
-
Jeee se hyppäsi ekalla! Piste lähti varmaan tepsuttelusta esteen takana.

Kokonaisvaikutus 10
- Koira oli iloinen, näytti olevan kivaa jne. Tuomari harmitteli vielä paikallamakuuta :(

ALO2 148

sij. 2/7

Tällä loisteliaalla suorituksella päästiin vielä hopeasijoitukselle ja palkinnoksi saatiin lelu ja valjaat :D Alokkaassa ei tullut muuten yhtään ykkötulosta.

En se minä ollut.. :)
1317051270_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Seuraavalla viikolla meillä oli pääteemana paikallamakuu. Saatiin tiistaina koirahäiriöksi Tico ja perjantaina iskä-raukka.
   Koirahäiriö hyödynnettiin niin, että Tira oli paikallamakuussa ja Elina ja Tico ottivat omia liikkeitä siitä lähellä, mm. seuraamista Tiran ympäri parin metrin päästä. Tiralla ei ollut tässä mitään ongelmia, mutta kun Tico teki luoksetulon Tiran vierestä (pari metriä väliä) niin Tira yritti juosta perään. Mä olin onneksi ennakoinut ja jäänyt suunnilleen neljän tai viiden metrin päähän ja nappasin tuon kaulavilloista kiinni. Kerroin sitten melko ymmärrettävästi mitä olin mieltä tosta käytöksestä ja laitoin takaisin maahan. Seuraavalla kerralla Tira katsoi Ticon perään tosi tarkasti ja selvästi olisi halunnut lähteä, mutta pysyi maassa :) Lisää tollaisia onnistumisia!
   Perjantain iskähäiriö hyödynnettiin pikaisesti sisällä. Mä olin Tirasta suunnilleen seitsemän metrin päässä ja palkkasin aina vaikean kohdan jälkeen. Komensin iskän mm. kävelemään Tiran ympärillä, juoksemaan Tiran ympärillä, juoksemaan kauemmas Tirasta, vinguttamaan Tiran lelua, heittämään Tiran lelun (koiran selän takaa eteen) ja lopulta istumaan sohvalle (Tira säntää ihan aina kauheeta vauhtia sohvalle, kun kuulee että iskä käy siihen). Tirpu ei noussut kertaakaan, jee! :)