Maanantaina 6.2. aloitettiin sitten agilityn alkeiskurssi.

Ensin pieni intro meidän aikaisemmista agikokemuksista, -suunnitelmista ja – tavoitteista. Mä olen halunnut aloittaa Tiran kanssa agilityn jo monta vuotta sitten. Jo ennen koiranhankintaa halusin agiliitämään. Sopivaa tilaisuutta ei ole kuitenkaan tullut: yksityisten järjestämät kurssit eivät innostaneet eikä lähistöllä ollut oikein sopivaa seuraakaan. Alajaoston agitoiminta taas lopetettiin just kun Tira tuli sopivaan ikään, koska kentän vuokrasopimus(?) päättyi. Viime vuosikokouksessa oli kuitenkin jotain pientä puhetta agitoiminnan elvyttämisestä ja mä innostuin taas. Vuoden alusta starttasikin kaksi alkeiskurssia ja me päästiin tälle jälkimmäiselle (Tiralla oli vielä juoksut ensimmäisen kurssin alkaessa).  
   Neljän ja puolen vuoden aikana Tira on kokeillut hyppyjä, keppejä, putkea, rengasta, puomia(?) ja ”A:ta” (oli lähempänä pk-estettä). Myös pussi on nähty, mutta Tirpu oli silloin jo niin väsynyt, ettei halunnut mennä läpi. Mun muisti on surkea eli en ole enää ihan varma mitä kaikkea ollaan kokeiltu ja suurin osa noistakin on tuttuja pentukurssilta (v.2007) tai kesäleiriltä (v.2008).
   Tira täyttää huhtikuussa 5v. eli kilpailutavoitteita ei enää ole. Tietysti se olisi ihanaa, mutta koiran (ja ohjaajan) kisakuntoon saaminen veisi vähintään sen vuoden tai pari niin meidän tavoitteena on vain pitää hauskaa! Tokotreeneissä tuli jo sanottua, että Tiran kanssa opetellaan alkeet ja seuraava koira sitten valioksi ;) Sen takia mä en nyt niin jaksa välittää joistain opetustyyleistä, jotka säästäisivät radalla aikaa yms. Ja tietysti pitää ottaa huomioon tuo koiran fysiikka: berniltä ei nyt voi odottaa mitään bc-käännöksiä. Eli toistetaan: Tiran kanssa tavoitteena on pitää hauskaa ja oppia uutta :)

Ensimmäisellä kerralla harjoiteltiin aitoja, putkea ja keppejä. Tiralla on tosiaan kaikista kokemusta, mutta monen vuoden takaa. Sen takia odotukset olivat aika matalalla ;)

Aitoja harjoiteltiin ensin vähän aikaa itsenäisesti, kun kouluttaja kierteli muiden luona. Mä hyppäyttelin Tiraa siitä mun vierestä vähän turhan tokotyyliin (:D), mutta toisaalta oli mukavampi aloittaa jollain Tiralle varmasti tutulla ja samalla tuli tsekattua häiriönsieto (erinomainen). Kouluttaja tuli sitten vaikeuttamaan meidän harjoituksia: otettiin ensin yhden esteen kanssa niin, että Tipu jäi istumaan toiselle puolelle ja mä lähetin sen hyppäämään siitä siivekkeen vierestä. Muutamia toistoja eri puolilta, kaikki ihan loistavia. Me päästiin saman tien kokeilemaan kahdella hypyllä peräkkäin eli jätin Tiran taas esteen taakse, siirryin itse ensimmäisen ja toisen hypyn siivekkeiden väliin ja ohjasin siitä hyppäämään (kun Tira hyppäsi toisen aidan juoksin palkkaamaan ”maaliin”).

Putkea otettiin kouluttajan avustuksella, ensin keltaisella ja myöhemmin mustalla putkella. Mä lähetin Tiran putken toisesta päästä kouluttajan luokse syömään ja hyvä ettei toi kiskaissut mua mukanaan, oli nimittäin vähän kiire.. Tira oli niin varma, että muutaman toiston aikana saatiin venytettyä putkea jo lähemmäs normaalia mittaa ja viimeisenä kokeiltiin vielä pienellä mutkalla: ei ongelmia! Myöskään suora musta putki ei aiheuttanut mitään epävarmuutta. Lähetin Tiran vielä ihan putken edestä ja melkein vieressä seisoen eli mun piti juosta täysillä että ehdin putken toiseen päähän ennen Tiraa.

Keppejä kokeiltiin ihan käsiohjauksella. Toisen ryhmän kanssa olivat kokeilleet muistaakseni kujana, mutta osa koirista oli ollut epävarmoja, niin mekin jatkettiin tällä linjalla. Autoin aluksi Tiraa aika reilusti namikädellä, mutta muutamien toistojen jälkeen Tipu tarjosi itsekin pujottelua. Lopussa mun tehtävä oli vain hokea käskysanaa ja tarkistaa, että se pujottelee oikein :D

Mulla oli mahtava fiilis tunnin jälkeen! Vaikka tehtiin niin perusjuttuja, mä olin jo ihan koukussa! Ja päivän paras tunne oli nähdä Tiran hännän heiluvan ja silmien loistavan, kun mä kehuin sitä (ja kouluttaja kehui meitä).