Blogikirjoitukset ovat jääneet vähän vähiin parin viikon ajan. Paljon onkin ehtinyt tapahtua!

1.6 meillä oli pääkaupunkiseudun sveitsinpaimenkoirien järjestämä tokopäivä. Mä ja Tira oltiin paikalla mallikoirakkona, edustettiin "teinimöllejä" :) Homman idea oli siis se, että päivän aikana käytiin muutamia tokoliikkeitä läpi eri mallikoirien avulla, eli katsottiin miten lähteä opettamaan liikettä (tai ihailtiin valmista liikettä) eri tasoisille koirille. Koirakkoja oli paikalla seitsemän ja kouluttajana oli Pia Miettinen.

Mun ja Tiran liikkeet olivat luoksetulo, nouto sekä kaukokäskyt.
Luoksetulossa aloitettiin niin, että mä jätin Tiran kouluttajalle ja kävelin itse n. 10 metrin päähän. Olin taas sanonut kouluttajalle, että ei ole ihan varmaa, tuleeko Tira mun luokse kun on muita koiria häiriönä. Turha pelko, heti kun kutsuin, niin Tira ampaisi täyttä laukkaa mun luokse. Piakin sanoi, että eipä näyttänyt paljon välittävän häiriöstä.. ;D Toisen kerran jätin Tiran sivulta istumaan ja menin taas 10 metrin päähän. Tira pysyi nätisti ja tuli taas yhtä lujaa luokse. On se aika paljon mun perään.. Vinkkejä saatiin mm. palkkaukseen. Mun pitää muistaa pitää patukka takataskussa ja olla ihan normaalisti, kun kutsun. Sen kun muistaisi!

Noudossa katsottiin Tiran pitämistekniikkaa ja kapulan tuomisen alkeita. Aloitettiin ihan niin, että mä annoin kapulan Tiran suuhun. Piti ihan hyvin, tuo pään pyörittäminen pitäisi saada nyt pois (koiralta) ja pitää olla tarkkana, että Tira ei siirrä kapulaa liian taakse, jolloin on entistä suurempi mahdollisuus ruveta järsimään.
Kapulan tuominen oli aika hauskaa. Mä en halunnut heittää sitä vielä, koska Tira saattaisi yhdistää sen tavalliseen keppiin jota on niin mukava järsiä. Mietittiin sitä Pian kanssa ja tultiin siihen tulokseen, että aluksi vahvistetaan sitä kapulan tuomista. Mä jätin Tiran istumaan ja laitoin kapulan n. metrin päähän Tirasta. Peruutin vielä itse ja annoin noutokäskyn. Mä olin kyllä yrittänyt selitellä, ettei koira ymmärrä vielä sitä käskyä, eikä yhdistä sitä kapulaan.. Oli se hauskaa sanoa koiralle 20 sekunnin välein "nouda" ja koira vain istuu paikoillaan ja katsoo hämmästyneenä. No eihän se ollut Tiran vika. Löydettiin yhteisymmärrystä kun mä tökin kapulaa ja hihkuin Tiralle "nouda". Koira lähti liikkeelle, nappasi kapulan ja tuli suoraan luokse!! :) Superkehut ja nameja kuonoon.
Otettiin vielä vähän perusasentoa kapulan kanssa. Jätin Tiran istumaan kapula suussa ja menin itse muutaman metrin päähän seisomaan selkä Tiraan päin. Kutsuin ja ohjasin sivulle, meni ihan ok. Pitää olla myös tarkkana, ettei Tira tule liian eteen. Muutamalla muullakin koiralla oli ilmeisesti perusasento vähän liian edessä (koiran etutassut), vaikka omaan silmään näyttivät aika hyvältä.. Nyt peilin edessä harjoittelua :D

Kaukokäskyt olivat meidän kohdalla aika turhat, Tira oli jo niin poikki, ettei jaksanut enää keskittyä juuri ollenkaan (ymmärrettävää, kuuden tunnin tokot takana). Otettiin muutama i-m, m-s sekä s-i. Siinä samalla tuli puhetta noista vaihdoista, kouluttaja kannatti vaihtamista pomppaamalla, mitä en jaksanut kunnolla ymmärtää (mä ja Tira molemmat yhtä väsyneitä :D), mutta se on kuulemma raskaalle rodulle vähän eri juttu. Njaa, kai nuo meidän kelpaa ainakin toistaiseksi, ainakaan Tira ei liiku hirveästi.