Me vietetään lähes tulkoon aina pääsiäinen mökillä, ja niin myös tänä vuonna. Mä sain koulusta lomaa pari päivää, niin voitiin lähteä jo tiistaina iltapäivällä, Tira tietysti mukana. Meidän mökki on Kerimäellä, Savonlinnan lähellä, ja matkaa sinne kuluu vähän päälle neljä tuntia autolla.

Meidän piti lähteä tiistaina heti 12, kun mä olisin tullut koulusta, mutta lähtö venyi vielä noin tunnin, koska mun piti pakata (aina ajoissa!).. Kun kaikki tavarat oli tungettu autoon, päästiin lähtemään. Tira oli taas niin innoissaan, kun pääsi auton kyytiin, että piti vingahdella ensimmäiset puoli tuntia. Pysähdyttiin matkalla Savonlinnassa mummini luona. Tira päätti katsastaa samalla myös naapurin asunnon, ja haisteli kovasti Viljami-mopsin hajuja. Lahjaksi saatu Denta stix syötiin sitten sängyssä (ihan kuin kotonakin, mitä mä oon mennyt opettamaan pennulle). Tämä vierailu jäi lyhyeksi, kun piti jatkaa matkaa mökille. Siellä Tira sai riehua ihan kunnolla pihalla, jäälläkin ehdittiin käväistä nopeasti.

Keskiviikko ja torstai meni jäällä hiihtäessä ja muutenkin ulkona touhutessa. Kaikki ihmettelivät kovasti, kun mä heräsin jo ennen yhdeksää (lomalla mut saa kiskottua sängystä 11 jälkeen) ja lähdettiin Tiran kanssa riehumaan pihalle.
Luntakin löytyi ihan kivasti verrattuna Vantaan muutamaan lumikasaan, juuri sopivasti, että oli kivaa peuhata koiran kanssa. Pakkastakin oli joka päivä, yhtenä yönä taisi mennä jopa -16 mutta päivällä oli siinä -4 paikkeilla.

Perjantaina oli ohjelmassa mun tädin synttärijuhlat Savonlinnassa. Tiralle se ei ollut niin kiva juttu, koska mun kummitäti on allerginen koirille, ja Tiran piti odottaa autossa/pihalla monta tuntia.
Oltiin sovittu treffit Viljami-mopsin kanssa siihen pihalle (Viljamin "isovanhemmat" asuvat mummini naapurissa). Tira tykästyikin komeaan mopsipoikaan, vaikka Viljami kävi välillä liian tunkeilevaksi kuono Tiran housuvilloissa.. Kakara osasi kuitenkin ärähtää, kun Viljami meni liian pitkälle. Kun koirat väsyivät, Tira laitettiin autoon nukkumaan, ja mä lähdin sisälle syömään. Tira lepäilikin autossa muutaman tunnin, kun me syötiin ja syötiin ja syötiin. Pari kertaa kävin heittelemässä neidin kanssa palloa, ettei toinen tylsisty ihan kokonaan. Viiden jälkeen päästiin kuitenkin lähtemään takaisin mökille ja riehumaan ulos.

Lauantaina mä olin taas hereillä yhdeksän aikoihin, ja ehkä jotain vartin yli yhdeksän lähdin hiihtämään jäälle, tarkoituksena tehdä samalla aamulenkki Tiran kanssa. No, mä lenkkeilin ahkerasti ja Tira kökötti mökillä ja vahti autoa. Pentu näki, kun iskä laittoi auton lämpiämään tarkoituksena lähteä myöhemmin kauppaan. Neiti sitten luuli, että se aiotaan hylätä mökille, eikä voinut liikkua mihinkään. Eli mä tein aamulenkin ilman koiraa. Tosin olin vain joku 30 minuuttia 2-3 kilometrin lenkillä eli ehdin takaisin ennen kuin vanhempani olivat lähteneet kauppaan. Ja Tiraa harmitti :)
Iltapäivällä lähdettiin kävelemään Tiran kanssa jään poikki vastapäätä sijaitsevaan saareen, matkaa oli joku 700 metriä. Muuten olisi sujunut hyvin, mutta jään päällä oli kiva 10 cm lumikerros, eli kävi myöhemmin vähän raskaammaksi. Päästiin kuitenkin hengissä saareen, jossa samoiltiin hetken aikaa otten kuvia. Kun palattiin takaisin, nähtiin äitini ja isäni hiihtämässä ihan saaren vieressä. Juostiin sitten heidän luokse, ja jatkettiin samaa matkaa. Oli kyllä mielettömän tukalaa: aurinko paistoi todella kuumasti, toppavaatteet päällä ja piti kävellä nopeaa tahtia samalla, kun kahlasi lumessa. Tirakin väsyi nopeasti, ja jäi makaamaan hankeen. Me lähdettiin koiran kanssa kiertämään luistinrataa pitkin (keskelle järveä aurattu rata), jossa oli kivaa liukua :)

Sunnuntaina piti sitten lähteä kotiin. Onneksi ilmakin oli pilvinen ja satoi lunta, olisi ollut paljon vaikeampaa lähteä auringon paistaessa (niin kuin kaikkina muina päivinä).Mun, äidin ja Tiran piti tulla kotiin junalla, sillä isäni jäi vielä Kerimäelle sydänpotilaiden kuntoutukseen, joka kestää suunnilleen viikon. Saatiin kuitenkin kyyti Parikkalaan, eli ei tarvinnut sitten vaihtaa junaa.
Tira meni hienosti junaan, ei pelännyt yhtään kun juna tuli asemalle. Oltiin varattu liput Pendolinosta ja luonnollisesti lemmikkieläinvaunusta. Ei kuitenkaan saatu ison eläimen paikkaa, vaan Tira piti tunkea tavalliseen jalkatilaan... Moikattiin samalla toista vaunussa olevaa koiraa, 5kk vanhaa Pikiä, joka oli rodultaan valkoinen paimenkoira. Myöhemmin vaunuun tuli myös kaksi labradoria, joista toiselle piti haukkua ja murahtaa ja toisen luuta piti kuolata (oma kun ei kelvannut). Matka meni kuitenkin ihan hyvin, jostain syystä äitini oli laitettu istumaan mun ja Tiran taakse, vaikka viereinen paikka olisi ollut vapaana. Ainakin Tira sai enemmän tilaa :)
Juna oli Helsingin rautatieasemalla 16.45 ja meidän bussimme lähti pari minuuttia sen jälkeen. Pikakävelyllä ehdimme kuitenkin hyvin kyytiin. Bussissa oli kaksi matkustajaa meidän lisäksemme. Onneksi ei ollut enempää, sillä Tira innostui haukkumaan.. Mun piti sitten temputtaa sitä, jotta pentu olisi hiljaa. Kivahan se siinä bussin keskellä on hokea "istu, maahan, seiso, ylös, tassu, toinen tassu", iloinen yllätys oli, että Tira toimi todella upeasti :)) Vähän bussitreeniäkin..

Kotona oltiin ennen puoli kuutta, Tira kävi tutkimassa kaikki paikat, joi vettä ja kävi nukkumaan. Ihan rasittunut, niin kuin me kaikki.
Oli taas kiva olla pitkästä aikaa mökillä, kuviakin tuli otettua 695.
Tira on muuten syntynyt pääsiäissunnuntaina. Aika paljon pääsiäinenkin vaihtelee vuosittain, Tiran varsinaiseen synttäripäiväänhän on vielä pari viikkoa! Sitä odotellessa :)